De invloed van voeding op de gezondheid.

Maar weinig mensen realiseren zich wat ze precies eten. Hun eetgewoonte kan evenwel de oorzaak zijn van ernstige gezondheidsproblemen. 

 

Voedsel kan echter niet alleen voor problemen zorgen, het kan ook een groot verschil maken in positieve zin.

Bijvoorbeeld bij herstel van ziekte of de trainings-/spieropbouw van een sporter. Je voedings-/beweeggewoonten zorgen er ook voor in positieve (pure voeding, voldoende beweging, hormoonbalans) of negatieve zin (teveel geraffineerde suikers, verzadigd vet, te weinig beweging) hoe je je voelt (psyche, geluksgevoel), hoe gezond je werkelijk bent (ziekten & energieniveau) en hoe je eruit ziet (huid, vitaalheid). 

 

Want hoewel veel mensen hun lichaam wel degelijk beschouwen als een complexe, kwetsbare machine, denken maar weinig mensen na over de brandstof die ze gebruiken... en dat is juist zo belangrijk!  

 

Terug naar puur gezond eten ('Echt eten, zuiver eten').

Leer gezond, puur, lekker en gebalanceerd eten en bewegen met een methode waarmee je op een gezonde manier wél je streefgewicht kunt bereiken en behouden of bepaalde klachten kunt verminderen. Rekening houdend met je hormoonbalans (o.a. insuline - regelt o.a. de bloedsuikerspiegel en het energieniveau) en cortisol (stresshormoon). Hoe dit in zijn werk gaat zal de diëtist uitleggen tijdens consulten. 

 

Tevens verwerkt de diëtist superfoods/powerfoods (superfoods of powerfoods hoeven niet 'van ver' te komen of onbekend te zijn (juist niet! en zeker als je aan de omgeving, duurzaamheid en het milieu denkt), deze zijn in overvloed 'dichterbij' dan menig denkt) in het voedingsadvies, denk aan superfoods/powerfoods zoals diverse groenten (o.a. broccoli, spinazie, bieten, boerenkool, etc.), vette vissoorten, bonen, oergranen (o.a. spelt, boekweit, teff, haver, amaranth), rauwe noten & zaden (zoals amandelen, pecannoten, pompoenpitten, zonnebloempitten, hennepzaad, lijnzaad, etc.) en gezonde vetten (o.a. olijfolie, koolzaadolie, lijnzaadolie, rijstolie, etc.) EN leer je kennismaken met gezonde en onbewerkte (ongeraffineerde) voedingsmiddelen. 

 

Je kunt zelf aangeven of je het voedingsadvies wilt op basis van natuurvoeding of voeding verkrijgbaar in de reguliere supermarkt.

 

De diëtist zal advies en uitleg geven over hoe je gezond kunt eten met daarin passend sociale uitjes en lekkers, passend bij jouw persoonlijke situatie, op een manier waarbij je je goed voelt. Ze zal je begeleiden en coachen, zodat je hiervan ook echt kan genieten en de juiste momenten hiervoor kunt kiezen (zonder dat er schuldgevoelens ontstaan). Komen je snaai momenten/eetbuien voort uit emoties (emotioneel eten)? Dan kijken we samen naar de oorzaak hiervan en proberen we je verborgen (lichamelijke en/of geestelijke) behoefte(n) te ontdekken en hieraan te werken doormiddel van diverse coachingstechnieken die jou aanspreken (zoals bewustwordingstherapie of cognitieve gedragstherapie voor dietetiek).

 

Wanneer je de werking van het lichaam beter begrijpt, snap je ook waarom het lichaam soms geen verzadigingsgevoel aangeeft, terwijl er wel voldoende is gegeten. Dit kan o.a. een hormonale-, gedrags-, nutriëntentekorten- of emotionele oorzaak hebben . Tevens is het mogelijk bepaalde lichamelijk of geestelijke klachten te verhelpen met een gezond voedings-/leefpatroon wanneer er een samenhang is tussen het darmstelsel en bepaalde klachten (bijvoorbeeld depressie, allergieen, chronische vermoeidheid, huidklachten, migraine, etc.). Dit is mogelijk uit te zoeken samen met de diëtist en de (huis)arts (of andere behandelaar(s)). Samen met de diëtist kan je een verbeterde leefstijl aanleren zodat je gezonder door het leven gaat.

 

 

Informatie over hormoonverstorende stoffen.

Naast leefstijl advies op voeding-, gedrag- & train- gebied, is het tevens mogelijk (mocht je hier interesse in hebben) om je te laten voorlichten door de diëtist over hormoonverstorende stoffen die (niet enkel) met je voeding in het lichaam terecht komen, denk aan hormoonverstorende stoffen vanuit verpakkingsmateriaal, weekmakers (Bisfenol A - BPA), bestrijdingsmiddelen (pesticiden), schoonheidsproducten (o.a. shampoo, creme, make up)(parabenen), etc.

Hoe ga je hiermee om? en hoe (on)schadelijk zijn deze producten? 

Persoonlijk Voedingsplan

Persoonlijk Voedingplan opstellen - Metabool Voedingsplan.

 

Ontdek wat voor jou gezonde voeding is, dit kan voor iedereen anders zijn.

 

Heb je vaak last van energie dips, verzadigingsproblemen, zoete trek, spijsverteringsklachten en/of overgewicht waar je maar niet vanaf kunt komen? Conclusie: Je voedingspatroon is niet optimaal. Wil je van deze problemen af en voor eens en altijd weten op welke voeding jij het beste functioneert? Laat dan een persoonlijk voedingsplan opstellen bij Diëtistenpraktijk DDiëtist.

 

Na het intakegesprek (analyseren van je eetdagboek/feedback, leefstijl, voedingsgewoonten, gedrag/opvoeding rondom voeding, medische klachten, energie, beweging etc. worden doorgenomen) en opmeten van de lichaamssamenstelling, zal de diëtist & cognitief gedragstherapeut voor diëtetiek een voedingsplan opstellen als je hier behoefte aan hebt. Het voedingsplan wordt zo opgesteld, dat er rekening wordt gehouden met je ruststofwisseling, leefstijl factoren, de hormoonbalans (o.a. insuline (bloedsuikerspiegel) en het cortisol niveau), persoonlijke doelen en verzadiging.

Het is ook mogelijk om enkel aan de hand van je eetdagboek te ontdekken welke voeding het beste bij jou past (je energie geeft en je ideale gewicht + doelen (indien haalbaar) mee bereikt). Het is dan wel belangrijk dat je al kennis hebt over (pure/onbewerkte) voeding en je voedingspatroon hier voor het grootste gedeelte uit bestaat (het 70-30% principe). Wanneer je nog niet zoveel kennis hebt over pure/onbeperkte voeding, is het verstandiger om een persoonlijk voedingsplan te laten opstellen, omdat je dan veel meer variatiemogelijkheden hebt, nieuwe smakelijke inzichten krijgt, het voedingspatroon op jouw benodigde micro-/marcronutriënten is samengesteld, waardoor geen tekorten ontstaan. Samen met de diëtist is dit bespreekbaar.

 

Je leert ontdekken waarom universele gezonde voeding niet bestaat en algemene voedingsadviezen (gericht op een groter publiek) of standaard diëten uit boekjes weinig opleveren. Met het persoonlijke voedingsplan stelt de diëtist een plan op die uniek is voor jouw stofwisseling, waar jij het beste op functioneert. We zijn genetisch allemaal anders en hebben daardoor unieke persoonlijke voedingsbehoeften. Daarom kan enkel het samenstellen van een voedingsplan op basis van gezond verklaarde voedingsmiddelen en 

calorische inhoud averechts werken. Een voedingsplan moet worden samengesteld op basis van waar jij het beste op functioneert; Waar je energie van krijgt en niet moe van wordt.

 

Voorbeeldsituatie: Je gaat samen met een zakenpartner lunchen. Je hebt (naar jouw idee) gezonde voedingsmiddelen gekozen. Vooraf heb je gekozen voor soep. Daarna een groot glas Jus d'orange met een volkoren sandwich, salade en vleeswaren erop. Op weg naar je werk in de auto, voel je je moe en denkt; Ik heb een kopje koffie nodig.

 

Je conclusie is eigenlijk verkeerd. Je hebt geen koffie nodig, maar je hebt verkeerd gegeten. De voedingsmiddelen die je hebt gekozen sluiten niet goed aan op jouw voedingsbehoefte en dit probeert jouw lichaam duidelijk te maken door zich 'moe' te voelen. Waarom je je zo moe voelt, kan de diëtist uitleggen tijdens consulten (door uitleg van het effect van voeding op de hormoonbalans).

 

Als voeding - voor jou - gezond is, dan zul je:

  • Langdurig verzadigd zijn (3 uur) zonder dat je steeds trek krijgt en naar (ongezonde) tussendoortjes moet grijpen.

  • Urenlang energie hebben, zonder energie dips waarin je voeding als vet opslaat.

  • Geen spijsverteringsklachten ervaren.

  • Je je goed kunnen concentreren.

  • Geen moodswings ervaren.

  • Geen eetbuien hebben veroorzaakt door fysiologische triggers.

(Dit heeft onder andere te maken met je bloedsuikerspiegel en insulineaanmaak vanuit de pancreas in het lichaam).

 

Volg consulten bij Diëtistenpraktijk DDiëtist en ontdek voor eens en altijd op welke voeding jij het beste functioneert. 

 

Persoonlijk Metabool Voedingsplan.

Gezond leren eten op basis van jouw unieke stofwisseling/hormoonbalans.

 

Diëten (uit boekjes, standaard programma's, etc.) generaliseren terwijl we genetisch sterk van elkaar verschillen en daardoor andere voeding nodig hebben.

 

Met het Persoonlijke metabole voedingsplan leer je te eten volgens jouw unieke stofwisseling. Tijdens de consulten is het doel erachter te komen welke voeding jou de meeste energie geeft, jouw lichaam gezond houdt/maakt, je ideale lichaamsgewicht bereikt en welke voeding jou langdurig (3 uur) verzadigd. Een Persoonlijk metabool voedingsplan is de enige benadering die van binnen naar buiten werkt (je ziet het in positieve zin terug in je gewicht, huid, uitstraling, energie en mind(voorkomen of verminderen van depressie) en teruggaat naar de essentie van voeding: Optimaal functioneren & verkrijgen van Energie.

 

Gezonde voeding bereik je niet door te focussen op de calorieën of bestanddelen van voedingsmiddelen. Of iets voor jou gezond is weet je pas nadat je het hebt gegeten. Welk signaal geeft (of welke signalen) je lichaam. Natuurlijk is er voor iedereen een basis voor goede voeding, maar dit komt voornamelijk omdat er zoveel 'onvoldoende voedzame voeding' in de (reguliere) supermarkt te verkrijgen is (o.a. vol met geraffineerde suikers en zoetstoffen). 

 

Luisteren naar je lichaam.

Hoe reageert je lichaam op bepaalde voeding? Krijg je energie van deze voeding? Of voel je je (zwaar) vermoeid? Gezond eten bereik je door te luisteren naar je lichaam (signalen), dat jou na elke maaltijd opnieuw probeert te vertellen of je gezond hebt gegeten of dat je je voedingsgewoonten en leefstijl beter kan veranderen. Door je bewust te worden van de verschillende signalen en hun betekenis, leer je je voeding en leefstijl af te stemmen op jouw unieke behoeften. Het resultaat is een voeding waarvan je verzadigd raakt, energie krijgt en waarmee je een gezond gewicht bereikt.

Leefstijlcoaching.

Naast voeding- & beweeg(sport)advies, kun je bij Diëtistenpraktijk DDiëtist terecht voor algehele leefstijlcoaching.

Mentale coaching is onderdeel van leefstijlcoaching, waaronder wordt verstaan:

- Positiviteitstraining

- Doelen stellen en realiseren

- Motivatie training

- Bewustwordingstherapie

- Cognitieve gedragstherapie voor Diëtetiek

- Realiteitstoetsing (o.a. eetstoornissen)

- Balans vinden in het leven met betrekking tot werk, vrije tijd, familie en gezin, vrienden, etc.

- Rust creeeren in uw/je leven (Leren tijd nemen voor uwzelf/jezelf en ontspanning - Tijdsmanagement)

- Leren luisteren naar uw/je lichamelijke en geestelijke behoeften.

 

Leefstijlcoaching is in de praktijk te volgen in Amsterdam Zuid, maar ook via Online consulten/coaching (e-Health).

 

Wil je meer informatie over de behandelmogelijkheden bij ons, neem dan contact op via het contactformulier op deze website of neem telefonisch contact op met Dascha Willemsen, diëtist, cognitief gedragstherapeut voor diëtetiek & leefstijlcoach voor Diëtistenpraktijk DDiëtist.

 

 

''Ik zal je steeds positief blijven inspireren, stimuleren, ondersteunen, handvatten aanreiken en motiveren zodat jij jouw doelen kan bereiken.''

                                                                                                                Dascha Willemsen,  Jouw Diëtist, Cognitief gedragstherapeut voor Diëtetiek & Leefstijlcoach.

Dietistenpraktijk DDietist

© 2010-2019. Dietistenpraktijk DDietist. All rights reserved, Dascha Willemsen:

Kwaliteitsgeregistreerd Dietist,   KP-nummer: 89912937389    Ingeschreven bij de Nederlandse Vereniging van Dietisten, Lidnr: 957147

De inhoud van deze website en informatie (benamingen van projecten, cursussen, formulieren, persoonlijke voedingsplannen en diensten) van Dietistenpraktijk DDietist zijn beschermd, deze mogen niet worden gekopieerd, verspreid of voor commerciele doeleinden worden gebruikt.