Mamas Fit - POST Pregnancy Program.

 

Een kindje op de wereld brengen - hoe pijnlijk de ervaring ook moge zijn - is een ervaring om nooit meer te vergeten. De kilo's die je bent aangekomen tijdens je zwangerschap wil je vaak graag zo snel mogelijk weer kwijt.  Want na 9 maanden rondlopen met een dikke zware buik is het wel welletjes. 

Is het Mamas Fit programma iets voor jou? 

Aan je lijf en gezondheid werken met een (natuur)dietist met of zonder gediplomeerd Personal Trainer.

  • Ben jij zwanger of onlangs bevallen?

  • Weet je niet goed wat je wel en niet mag/kunt doen tijdens het trainen?

  • Heb je tijdens je zwangerschap last gehad van bekkeninstabiliteit?

  • Heb je na je bevalling last gekregen van lage rugklachten, of zijn deze verergerd? 

  • Heb je geen idee hoe je sporten nog kunt integreren in je leven? 

  • Wil je graag zo snel mogelijk, maar op verantwoorde wijze weer in vorm komen? ook bij het geven van borstvoeding?

Pas op dat je geen crashdieten of naar snelle oplossingen gaat zoeken (ook door drukte en vermoeidheid), maar kies voor een gezonde oplossing. Realistisch gezien duurt het ongeveer een half jaar tot na de bevalling voordat je lichaam weer normaal functioneert. Houd hier rekening mee als je wilt afvallen na je zwangerschap. 

 

Tijdens de periode van borstvoeding en een kleintje die rondkruipt, heb je het harstikke druk, maar kan je het je lichaam niet aandoen om een ongezond 'snel' dieet te gaan volgen. Samen met je dietist en eventueel personal trainer, kan je realistische doelen stellen.

 

De dietist zal een persoonlijk voedingsplan opstellen rekening houdend met jouw situatie, doelen, hulpvraag, lichaamsanalyse, bewegingsmogelijkheden, gewicht voor de zwangerschap, etc.

 

 

Dietistenpraktijk DDietist werkt samen met diverse Personal Trainers, vraag naar de mogelijkheden.

 

Gewichtstoename tijdens je zwangerschap bestaat uit...

Tijdens je zwangerschap kom je gewicht aan. Bij iedere vrouw is dit verschillend en ook afhankelijk van verschillende factoren, namelijk eetlust, cravings, hormoonhuishouding, vochtbalans, genetische factoren, lichaamsbouw, etc. (Er zijn ook enkele vrouwen die afvallen tijdens de zwangerschap, maar dit komt meestal door extreme misselijkheid, ziekte, hormoonstoornissen of andere factoren).

Tijdens je zwangerschap bestaat gewichtstoename voornamelijk uit:

 

Je kindje, hij/zij groeit en weegt steeds meer. Dat zie je terug op de weegschaal. Een vrouw die voor de zwangerschap een normaal gewicht heeft, komt tijdens haar zwangerschap gemiddeld 12.8 kilo aan (maar dit kan ook (sterk!) oplopen afhankelijk van bovenstaande factoren). Vergelijk jezelf niet met anderen. 

Hieronder vind je een schatting(!) van waar het toegenomen gewicht vandaan komt. Je kindje is maar een klein deel van de extra kilo’s.

  • Foetus: 3 à 4 kilo

  • Placenta: 0,7 kilo

  • Vruchtwater: 0,9 kilo

  • Toegenomen bloedvolume: 1 à 2 kilo

  • Borsten: 0,4 à 1 kilo

  • Vocht: 2-3 kilo

  • Vetreserves: 2 à 5 kilo

Wil je weten hoeveel je ongeveer aankomt tijdens je zwangerschap?

Kom dan langs voor een uitdraai van jouw persoonlijke curve volgens jouw persoonlijke gegevens (aan de hand van je lengte, gewicht en uitgerekende datum, kan de dietist je wekelijks op de hoogte houden van je geschatte/gezonde gewichtstoename.

 

 

Weer op krachten komen - Zorg goed voor jezelf, dan kan je ook optimaal zorgen voor je kindje(s).

De eerste 6 maanden dient je lichaam weer op krachten te komen. Een gezond, gevarieerd, puur, en uitgebalanceerd voedingspatroon is daarom enorm belangrijk.  Dat betekent voldoende macronutrienten ((essentiele) eiwitten, gezonde vetten, de juiste koolhydraatbronnen), micronutrienten (vitaminen en mineralen (spoorelementen + fytostoffen) en voedingsvezels. Hoeveel, welke producten, welke combinaties etc, kan de dietist uitleggen en noteren in een uitgebreid voedingsplan (gepersonaliseerd). 

 

 

Een onjuiste (te streng, lijnen of vasten) voeding en/of training zorgt ervoor dat je prikkelbaar wordt en je lichaam onvoldoende voedt. 

Het is belangrijk dat je voldoende binnenkrijgt, de drukke dagen, nachten (nachten zijn vaak kort) zijn moeilijk door te komen als je lichaam onvoldoende wordt gevoed.

Een stelselmatig tekort aan energie/calorieen gaat ten koste van de levenskwaliteit (je relatie, je geluksgevoel, je energie, je gezondheid, de zorg die je kan geven aan je kindje, etc.). Zeker wanneer je 24/7 een pasgeborene onder je hoede hebt.

 

Beweging na de zwangerschap.

Na je bevalling is het niet verstandig om stil te gaan zitten. Bewegen na je zwangerschap + bevalling is juist heel belangrijk. Tijdens je zwangerschap en de geboorte zijn bepaalde spieren, banden, pezen en ligamenten flink belast, uitgerekt en wellicht verzwakt. De juiste training kan ervoor zorgen dat herstel/versteviging van je spieren en gewrichten optreedt.

Draaf niet door in bewegen, maar zorg voor een gericht trainingsschema voor na de zwangerschap + bevalling.

(Teveel / te intensieve beweging na je zwangerschap kan gevaarlijk zijn - bouw training op. Zorg dat je er lichamelijk en geestelijk aan toe bent. De dietist en personal trainer kunnen je hierin adviseren.

 

Borstvoeding.

Wanneer je borstvoeding geeft is goede voeding dubbel zo belangrijk. Afvallen met een streng dieet, crashen, vasten zijn funest. De afvalstoffen die vrijkomen, komen ook in je borstvoeding terecht.

Een vrouw geeft gemiddeld zo'n 850ml moedermelk aan haar baby en zorgt voor extra verbranding bij de moeder, namelijk ongeveer 500 kcal.  Borstvoeding geven helpt bij het verliezen van de zwangerschapskilo's en zorgt voor antistoffen aan je baby. Het is de meest perfecte voeding die je aan je baby kunt geven.

 

Als je borstvoeding geeft en gelijktijdig wilt afvallen, moet je extra goed opletten. Omdat de borstvoeding/moedermelk de basis vormt voor de voeding die je kindje binnenkrijgt, is het van essentieel belang dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, die je weer doorgeeft aan je kindje. 

 

Advies:

- Afvallen tijdens je zwangerschap is niet raadzaam

- Afvallen na je zwangerschap is mogelijk, maar doe dit altijd onder begeleiding van een dietist (en eventueel een personal trainer die hier ervaring mee heeft).

- Vergelijk jezelf niet met celebrities die net zwanger zijn geweest en in een hele korte periode weer in topvorm zijn. Deze mensen hebben 24/7 begeleiding van een dietist, PT, coach, kok, psycholoog, etc. en tevens staan zij onder enorme druk, het zijn publieke figuren. Het is niet gezond om in een heel korte tijd weer in shape te zijn. Neem hier je tijd voor en stel haalbare doelen (max. 500 gram afvallen aan vet per week).

-Vergelijk jezelf niet met anderen die een andere lichaamsbouw hebben dan jij. 

- Wees ten alle tijden voorzichtig met je lijf. Vraag steun in je omgeving en van professionals.

Eetproblemen/Eetstoornissen tijdens de zwangerschap.

Er wordt niet vaak openlijk over gesproken, maar wanneer je een eetstoornis/eetprobleem hebt of hebt gehad, kan deze tijdens je zwangerschap voortzetten of weer terugkomen. Je lijf veranderd (enorm) tijdens je zwangerschap en je emoties en hormonen gaan alle kanten op, waardoor je sneller last kunt hebben van bepaalde triggers. Dit kan je heel onzeker en ongerust maken, omdat je het liefste het beste wilt voor de gezondheid van je kindje en jezelf tijdens deze periode. Wanneer je hierover met niemand durft te praten (of kan praten omdat je je niet begrepen voelt), maakt dit de situatie nog eenzamer en gecompliceerder. 

 

De dietist (& cognitief gedagstherapeut voor dietetiek) spreekt uit eigen ervaring en helpt graag. Het delen van je zorgen, onrust en eetgewoonten met iemand die je begrijpt zorgt ervoor dat je het gevoel hebt niet alleen te staan in deze snel veranderende, onzekere, maar bijzondere periode. De dietist biedt een luisterend oor en kan je helpen om in emotionele en fysiologische triggers inzicht te krijgen en deze te voorkomen. Zij geeft je inzicht in de hormoonbalans (voorkomen van fysiologische triggers) en emotionele triggers) en helpt je je zwangerschap door. Na je bevalling is zij er ook om je te helpen bij het oppakken van een (nieuw) gezond voedings-/

leefstijlpatroon.

 

Ook/juist als je erg veel bent aangekomen tijdens je zwangerschap door je eetstoornis/eetprobleem is het mogelijk om je weer goed te voelen! Ga voor een nieuwe start met nieuwe inzichten. Wanneer je lekker in je lijf zit, ben je een vrolijker persoon en kan je er nog beter voor je kindje zijn. Liefde voor jezelf is de basis van een gezond en gelukkig leven --> zie het programma Mamas Fit.

 

Heb je behoefte aan hulp tijdens je zwangerschap of wil je na je zwangerschap hierover praten en weer werken aan een gezonde leefstijl (emotionele en fysiologische triggers voor eetbuien voorkomen), maak dan een afspraak of informeer naar de mogelijkheden.

Tarieven POST Pregnancy Program:

(voor meer informatie over tarieven etc. kunt u zich wenden tot de dietist)

 

 

Post Pregnancy Program,

Mamas Fit

Post Pregnancy Programm - Voedingsplan (gepersonaliseerd)(incl. hormoonbalans advies) gemaakt door de dietist + Trainen met een Personal Trainer (prive of in groepen)

Mamas Fit - Voedingsplan gemaakt door de dietist (incl. hormoonbalans advies) + Trainen met de Personal trainer (van pbpersonaltraining) of dietist/Cognitief gedagstherapeut voor Dietetiek (+ yogadocent/ meditatiecoach)* en zelf moeder geworden op 31 augustus 2017 -> (in januari 2017 is de eerste Mamas Fit gestart - instappen op elk moment mogelijk - vraag naar de mogelijkheden

 

Mama's Fit - is een opgebouwd sport en voedingsschema, waarbij gezonde voedingsgewoonten worden opgepakt/aangeleerd, de vetverbranding wordt aangesproken en beweging wordt opgebouwd op een veilige manier. Kinderwagens kunnen mee - Locatie Amsterdamse Bos  (Sport-as) - Betaald parkeren mogelijk (prive of in groepen).

 

*Training bestaat uit lichte opbouwende oefeningen (conditie, evenwicht/balans, kracht, lenigheid) - elementen uit wandelen (opgebouwd naar hardlopen), yoga, meditatie, lenigheidsoefeningen (rek en strek), cardio en krachttraining.

Mamas Fit 

 All mamas in Balance :)

© 2010-2019. Dietistenpraktijk DDietist. All rights reserved, Dascha Willemsen:

Kwaliteitsgeregistreerd Dietist,   KP-nummer: 89912937389    Ingeschreven bij de Nederlandse Vereniging van Dietisten, Lidnr: 957147

De inhoud van deze website en informatie (benamingen van projecten, cursussen, formulieren, persoonlijke voedingsplannen en diensten) van Dietistenpraktijk DDietist zijn beschermd, deze mogen niet worden gekopieerd, verspreid of voor commerciele doeleinden worden gebruikt.