Hormonen & balans.

Hormonen zijn stoffen die signalen sturen door het lichaam en zo een rol spelen bij verschillende processen zoals vruchtbaarheid, eetlust, spieropbouw en de stofwisseling.

Wanneer hormonen uit balans raken, kan dit zich onder andere uiten in ziektebeelden als hypothyreoïdie (traag werkende schildklier), diabetes (mellitus/suikerziekte), PMS (pre-menstrueel sydroom), PCOS, burn-out, depressie en onvruchtbaarheid.

Bij Dietistenpraktijk DDietist is het mogelijk om tijdens consulten door bepaalde leefstijl-/medische achtergrond-/voedingsvragen te achterhalen of er een disbalans is van bepaalde hormonen in het lichaam (Hiervoor is eventueel naar wens (extern) een hormoontest uit te laten voeren).

Op basis van dit profiel biedt Dietistenpraktijk DDietist een passend voedings-/leefstijladvies om de disbalans te herstellen en zo klachten te verminderen of te voorkomen. Voeding speelt hierbij een essentiële rol. Maar ook voldoende ontspanning en beweging worden meegenomen in het advies om zo te zorgen voor een betere balans.

Hormoonartikel magazine ZONDER MEER

geschreven door Dascha Willemsen (dietist).

Hormonen & balans

De voordelen van een Vegetarisch of Vegan voedingsplan.
Cardiovasculaire ziekten & hartziekten. hypertensie (verhoogde bloeddruk), diabetes, auto-immuunziekten; lupus, astma, osteoporose, reumatoïde artritis,
hypercholesterolemie (verhoogd cholesterol), metabool syndroom --> door een (vegetarisch (verbeteren van de lichaamsfuncties) of) vegan (geheel plantaardig) dieet mogelijk worden genezen bij volledig aanhouden van dit dieet. Medicatie kan hierdoor overbodig worden. Dit kan met de dokter worden besproken en gemonitord tijdens veranderen van het dieet. De diëtist legt graag uit hoe en waarom het dieet zoveel voordelen kan opleveren voor het lichaam en de gezondheid. Tevens hoe je een uitgebalanceerd vegan (of vegetarisch) dieet kan volgen zonder te korten in micro-/macro nutriënten kan oplopen.
Wil je niet Vegan eten? dan kan de dietist uitleggen hoe je het beste om kunt gaan met  hoeveelheden vlees, vis, schelp en schaaldieren, gevogelte en andere voedingsmiddelen met een dierlijke oorsprong.

Dietistenpraktijk DDietist