Dry Brushing - o.a. tegen cellulite & stimuleren van een goede doorbloeding.

 

'Dry brushing' ofwel borstelen van de droge huid is een eeuwenoude techniek die de laatste jaren weer steeds populairder wordt. Bij deze techniek gebruik je simpelweg een borstel met natuurlijke haren die je op een bepaalde manier over je droge huid heen en weer beweegt, wat o.a. erg stimulerend is voor de bloed- en lymfedoorstroming, maar hiernaast ook nog meerdere voordelen kent zoals het verwijderen van opgehoopte dode huidcellen en verminderen van cellulite. Een natte huid is gevoeliger voor rek en je kunt je hierop nauwelijks afzetten, dus daarom is het altijd belangrijk dat de huid goed droog is voordat je deze borstelt.

 

Een paar belangrijkste voordelen van dry brushing op een rijtje:

 

Stimuleren van het bloed- en lymfedoorstroming
Het stimulerend bewegen met een borstel over je droge huid is een goede manier om de bloed- en lymfedoorstroming een extra zetje te geven. En bovendien is de lymfestroom, in tegenstelling tot de bloedstroom, niet verbonden aan een pomp. Extra reden dus om het lymfestelsel, dat al onze gifstoffen afvoert, een handje te helpen door middel van Dry brushing.


Kan cellulitis verminderen
Cellulitis wordt door een deel veroorzaakt door plaatselijke lymfeophoping. Omdat dry brushing het lymfestelsel stimuleert, zal het cellulitis dus wat kunnen verminderen (maar wel in combinatie met een gezond dieet (puur, veel water drinken, etc. - de dietist kan hiervoor een persoonlijk plan opstellen) én beweging).

Verwijdert dode huidcellen
Rond je 30e levensjaar wordt het voor je huid lastiger dode huidcellen kwijt te raken. Deze opeengestapelde dode huidcellen verstoppen je poriën en daardoor neemt de kans op onzuiverheden toe. Maar dat niet alleen, ze maken ook dat je huid er veel doffer uitziet! Met iedere dag even borstelen verwijder je deze bovenste dode huidcellen en kan je huid weer ademen en stralen.

Bevordert de zweet en talgkliertjes
Een ouder wordende huid zal steeds minder actieve zweet en talgkliertjes hebben, terwijl deze juist zorgen dat de huid zijn natuurlijke vochtgehalte blijft houden. Het borstelen van de huid bevordert de zweet en talgklieren, waardoor de huid gehydrateerd en soepel blijft.

Versterkt de huid
Het borstelen van de huid zal het bindweefsel zachtjes strekken en kneden, hierdoor kan de huid op den duur wat sterker worden.

Verbetert het zenuwstelsel en spanning in spieren
In de huid bevinden zich vele zenuwuiteinden. Deze zijn belangrijk voor het functioneren van het zenuwstelsel. De haartjes van de borstel ‘kietelen’ zachtjes deze zenuwuiteinden tijdens het borstelen en helpen daarmee het zenuwstelsel en spieren.

 

 

Tips om je huid te borstelen...

Je kan zelf kiezen hoe je je huid borstelt, of je eerst zacht of gelijk iets harder wilt borstelen, maar het is wel belangrijk om richting het hart te borstelen en nooit tegen de lymfestroom in te gaan. Hiernaast staan de richtingen waarheen je kan borstelen.Begin als eerst met je voetzool en werk vervolgens naar boven toe over je hele been (enkels, kuiten, dijen). Herhaal daarna bij het andere been. Ga door met het borstelen van je billen opwaarts en neem je onderrug mee. Doe hierna de buik en borstel omhoog richting je borstkas. Sommigen maken echter ook cirkelende bewegingen op de buik van rechts naar links, omdat dit mogelijk goed is voor de spijsvertering (dit is niet bewezen, maar kan je darmbeweging/peristaltiek stimuleren). Doe daarna een arm in de lucht en begin bij je vingertoppen. Werk omhoog over je gehele arm (onderarm, bovenarm, oksels) en herhaal weer bij ander arm. Borstel daarna de rest van je rug opwaarts en wanneer je eenmaal de schouders raakt, ga dan verder door over je schouders heen, altijd richting het hart!Vergeet ook niet de achterkant van je nek te doen met neerwaartse strookjes. Ga ten slotte verder met het borstelen van de borstkas, weer richting het hart. Als je je borsten borstelt, doe dit dan lichtjes en vermijd de tepels. Je kunt ook acht-figuurtjes maken boven, onder en rondom je borsten.

 

Waar moet je op letten als je een borstel wilt aanschaffen:

Een goede borstel…

- Heeft natuurlijke haren (bijvoorbeeld cactus sisal bristles, paardenhaar, geitenhaar, zwijnenhaar), synthetische borstels zijn niet geschikt voor de huid.

- Heeft een lang (afneembaar) handvat, want dan kun je zelf je rug borstelen - enkel als je hier de voorkeur aan geeft.

- Geeft een beetje wrijving, maar is nog wel comfortabel.

 

Een paar extra tips voor Dry brushing....

  • Eén keer per dag ongeveer vijf minuutjes borstelen is prima. Voor mensen met een heel gevoelige huid liever niet meer dan drie keer per week.

  • Probeer een beetje gelijk te borstelen aan beide kanten van het lichaam voor evenwicht.

  • Maak de borstel zo nu en dan schoon met natuurlijke zeep.

  • Je kunt afwisselen tussen ronddraaiende of lange, strijkende borstelbewegingen.

  • Vergeet niet de oksels, nekstreek en liesstreek te borstelen, veel lymfe verzamelt zich hier!

  • Geïrriteerde huid kan niet geborsteld worden (zoals bij huidaandoeningen of verbrande huid (ook van de zon).

Dry Brushing

© 2010-2019. Dietistenpraktijk DDietist. All rights reserved, Dascha Willemsen:

Kwaliteitsgeregistreerd Dietist,   KP-nummer: 89912937389    Ingeschreven bij de Nederlandse Vereniging van Dietisten, Lidnr: 957147

De inhoud van deze website en informatie (benamingen van projecten, cursussen, formulieren, persoonlijke voedingsplannen en diensten) van Dietistenpraktijk DDietist zijn beschermd, deze mogen niet worden gekopieerd, verspreid of voor commerciele doeleinden worden gebruikt.