body positivity, lichaamsbeeld, zelfbeeld, zelfvertrouwen, dietist, afvallen, gezonder leven

Body Positivity & Body Compassion; Van je lichaam leren houden in elke vorm of maat. En 'liefdevol' leren eten.

 

Begeleiding & Coaching naar een positief lichaamsbeeld en ontspannen relatie met eten, zonder eetbuien en eetobsessie.

 

Wil jij;

'Een gezonde relatie met je lichaam en eten ontwikkelen'

'Lessen over voeding & leefstijl met een holistische kijk hierop'

'Werken aan een positiever lichaamsbeeld' 

Dietistenpraktijk DDietist helpt je hier graag bij.

 

 

Hoe ziet een liefdevolle relatie met eten eruit?

Een gezonde en liefdevolle relatie met eten is ontspannen eten, ongedwongen eten, moeiteloos gevarieerd en uitgebalanceerd eten, met plezier, zonder bijgedachten, frustratie en overeten.

 

Het is soms misschien moeilijk om voor te stellen wat 'liefdevol eten' precies inhoudt. Toch kent bijna iedereen wel een 'liefdevolle eter' in zijn of haar omgeving. Iemand die gewoon eet als hij honger heeft en stopt als hij vol zit/verzadigd is. Die niet obsessief met eten bezig is, aan eten denkt als hij geen honger heeft, een liefdevolle relatie heeft met zijn of haar lichaam en zich geen erge zorgen maakt over zijn gewicht of lichaam.

 

Veel mannen en vrouwen die al hun hele leven struggelen met eten, hebben geen idee hoe 'liefdevol eten' eruit ziet. Hoe het voelt om zich niet meer gespannen, zenuwachtig, machteloos of gefrustreerd te voelen rondom en met eten.

Wat is normaal eten? En is het mogelijk om na jarenlang lijnen, eetbuien en onrust over eten weer een normale eter te worden? Ja, dat kan zeker! Met inzichten & bewustwording wordt alles helder!

 

Eten als een diëter of lijner; Eten met restricties.

Als jij het gevoel hebt dat je verre van een 'liefdevolle/normale' eter bent, dan is de kans groot dat je een lijner of diëter bent. Je eet met een dieetmentaliteit, je eet met restricties. Wat betekent dat?

Iemand die eet als een lijner, dieter of eet met restricties:

- laat wat en wanneer hij eet bepalen door eetregels, eetplannen of  niet persoonlijk op maat gemaakte voedingsschema’s.
-probeert bepaald soort voedsel te vermijden, verboden voedingsmiddelen.
-voelt niet (goed) aan wanneer hij honger heeft of vol (verzadigd) is/zit (luistert niet naar lichaamssignalen - maar laat het hoofd bepalen).
-deelt eten in, in goed en verkeerd voedsel,
-ontzegt zichzelf eten, ook als hij er wel zin in heeft of honger heeft
-wordt boos op zichzelf als hij iets ‘fouts’ eet (en straft zichzelf hiervoor).

-voelt zich schuldig, onzeker, onrustig, als een faler, wanneer het om eten gaat.

-kan niet of moeilijk stoppen met eten, heeft eetbuien (ervaart controleverlies).

 

De laatste zin springt eruit, want minder eten is juist wat je al zo lang wilt. Je wilt afvallen en dat is de reden dat je die (strenge) eetregels voor jezelf bedenkt en probeert op te volgen en toch lukt het maar steeds niet. Je voelt je steeds onzekerder, omdat je telkens 'faalt' in je voornemens en plannen.

 

Inmiddels heb je misschien ervaren dat te weinig eten, regels opstellen en die controle (vanuit je hoofd) willen uitvoeren, juist averechts werkt. Je eet vaak meer dan prettig voelt en door frustratie en tekorten (en een disbalans in/ontregeling van hormonen) ontstaan eetbuien. 

 

Eten als een 'liefdevolle / normale' eter:

Een liefdevolle eter laat zich voor het overgrote deel leiden door de vraag: Heb ik honger? en zo ja, waar heb ik dan behoefte aan? (lichaamssignalen volgend)

De 'liefdevolle / normale' eter:

-laat wat en wanneer hij eet bepalen door (lichaams-)signalen van honger/trek en verzadiging.

-kiest voedzame voeding als liefde voor het lichaam (zorg dragen voor lichaam en geest) en kiest bewust wanneer hij/zij 'iets lekkers' (genotsvoeding) eet. 
-vertrouwt erop dat zijn lichaam het aangeeft als het vol (verzadigd) is/zit.
-stopt met eten als hij genoeg heeft of als het niet meer smaakt.
-eet wat hij op dat moment het liefste wil eten, zonder schuldgevoel of moreel dilemma (er komt geen schaamte of schuldgevoel aan te pas).
-eet niet om een bepaald lichaamsgewicht te bereiken of te behouden.
-houdt zich niet obsessief met eten bezig, maar is 'ontspannen' als het om eten draait. Gaat 'bewust' met eten om en luistert naar lichaamssignalen.

-houdt zich niet met eten bezig als het niet nodig is.

 

Wat is 'liefdevol/normaal' eten:

Liefdevol/Normaal eten betekent met trek/(lichte) honger aan tafel gaan en eten tot je voldaan/verzadigd bent. In staat zijn om voedsel te kiezen dat je echt lekker vindt, voedzaam vindt en te eten tot je werkelijk genoeg hebt, en dus niet te stoppen omdat je zou móeten stoppen (van een stem in je hoofd).

 

Liefdevol/Normaal eten is een overwogen beslissing nemen over wat je eet, zodat je voedzaam eet, maar zonder hier zenuwachtig en restrictief mee om te gaan dat je plezierig en lekker eten misloopt.

 

Liefdevol/Normaal eten bestaat voor de één uit drie maaltijd per dag, voor de ander uit vier of vijf, voor weer een ander uit allerlei hapjes door de dag heen. Het betekent dat je soms wat koekjes in de trommel laat zitten omdat je weet dat je er morgen weer van kan eten. Soms betekent het dat je er nog meer neemt omdat zo heerlijk smaken.

 

Liefdevol/Normaal eten is je eetpatroon niet telkens te koppelen aan regels in je hoofd. Of aan emoties. Dit betekend niet dat een normale eter nooit eet door/bij emoties, maar een 'normale' eten schiet hierin niet door of heeft na het eten uit emoties, niet enorme schuldgevoelens of obsessieve gedachten over het gegeten voedsel.

 

Liefdevol/Normaal eten is genieten van eten, het nut van voedsel inzien, luisteren naar lichaamssignalen en eten zien als sociaal aspect.

Hierin bewuste keuzes in welke voeding je kiest, waarbij je weet wat voeding in je lijf doet en welke functie deze kan hebben, zonder hieraan te koppelen: dwang, drang, obsessie, schuld of onrust als gevolg.

Hierbij geldt ook dat je kan kiezen voor pizza, patat, hamburger etc. Hier bewust voor kiest, bijv. omdat je ervan gaat genieten en dit als afwisseling ziet voor andere voeding.

 

Liefdevol/Normaal eten betekent soms overeten en je vol en oncomfortabel voelen. Soms betekent het te weinig eten omdat je per ongeluk te lang heb gewacht met eten, omdat je te lang met je vriendin aan de telefoon was, je voelt dat je meer trek/honger hebt dan normaal voordat je gaat eten. Dit was niet met opzet, maar breng geen schuld of onrust gevoelens met zich mee.

 

Liefdevol/Normaal eten is erop vertrouwen dat je lichaam de balans zelf weer opzoekt.

 

Liefdevol/Normaal eten vraagt wat tijd en aandacht, maar niet je volledige tijd en aandacht. Het verhoudt zich op een fijne manier tot de andere gebieden in je leven. Je bent bewust van keuzes di je maakt, maakt afwegingen, maar het is geen obsessie of weerhoudt je van geluksgevoelens.

 

Liefdevol/Normaal eten is flexibel. Het varieert steeds opnieuw in reactie op je hongergevoel, je dagelijkse rooster, de aanwezigheid van eten en je gevoelens.

 

Klinkt dit niet ontzettend prettig? Zou er niet een last van je schouders afvallen als je op deze manier met eten om kon gaan? Geeft het geen rust? Hoeveel tijd en energie zou er in je leven vrijkomen als dit jouw realiteit was?

 

Tegelijkertijd is het mogelijk dat in jouw ogen dit verhaal te mooi klinkt om waar te zijn. Misschien denkt je: Dit is voor mij toch niet meer haalbaar. Misschien ben je er zelfs wel van overtuigt dat als 'jij' dit gaat doen, je alleen maar nog meer kilo’s aankomt. Dat is heel begrijpelijk.

Toch kun je het leren door middel van inzichten in fysiologische triggers en functies, emotionele triggers, opvoeding + zelf aangeleerde handelingen en bewustwording. Lijnen en diëten ondermijnen jouw vermogen om ontspannen en ongedwongen met eten om te gaan. Maar het goede nieuws is dat je het opnieuw kunt leren. Iedereen kan namelijk een 'normale eter' worden, ook jij! Je hebt hier alleen misschien begeleiding bij nodig, zodat je stapje voor stapje weer leert om 'liefdevol/normaal en ontspannen' te eten. 

 

Body Positivity,
Body Compassion

& ''liefdevol' / 'normaal'' leren eten.

Body compassion/ lichaamsbegrip.

Misschien is je lichaam op een bepaald moment in je leven erg veranderd, bijvoorbeeld door een zwangerschap/moederschap, kindertijd-pubertijd-volwassene (alle veranderingen in deze fases en kon je door 'gevoeligheid' (ASS/HSP-er) lastig(er) met deze veranderingen omgaan, een depressie, burn-out, etc. Het kan hierdoor erg confronterend zijn als je “wakker wordt” uit een zware periode waarbij je jezelf bent vergeten of je lichaam niet (volledig) kon voelen. Je kunt van je lichaam walgen of je lichaam leren accepteren en vanuit daar werken aan een lichaam die fijner voelt, op een liefdevolle manier naar je lijf toe; begripvol. 


Lichaamsbegrip; Geluk- & gezondheid in balans. Opbouwen van (meer )zelfvertrouwen in het lichaam wat je nu hebt en meer begrip tonen voor waar ze doorheen is gegaan, de (zware) levensfase die dit heeft veroorzaakt. 

Helaas, maar waar;
 
- 80% van de vrouwen heeft een hekel aan haar lichaam en 90% is enorm onzeker over haar lijf.....
 
- 40-50% van de kinderen en jongeren haat hun lichaam.....
 
- Gemiddeld gaat een vrouw op haar 8e voor het eerst aan de lijn....(naar een diëtist/voedingsdeskundige - vaak, helaas met een veroordelende/zelfvertrouwen- verlagende aanpak, met alle gevolgen van dien).
 
Dit heeft niets te maken met dat er iets verkeerd is aan onze lichamen!
 
Het heeft te maken met verkeerde voorlichting en onzekerheden die gecreeerd worden door (social) media en maatschappij.

Lichamen komen in allerlei vormen en maten.

Laten we dat koesteren en vieren!

body positivity, lichaamsbeeld, zelfbeeld, zelfvertrouwen, dietist, afvallen, gezonder leven

Zorg voor je lichaam (en geest) en geef het liefde door goede zelfzorg.