Body Positivity. Van je lichaam leren houden in elke vorm of maat.

 

Begeleiding & Coaching naar een positief lichaamsbeeld en ontspannen relatie met eten, zonder eetbuien en eetobsessie.

 

Wil jij;

'Een gezonde relatie met eten ontwikkelen'

'Lessen over voeding & leefstijl met een holistische kijk hierop'

'Werken aan een positiever lichaamsbeeld' 

Dietistenpraktijk DDietist helpt je hier graag bij.

 

 

Hoe ziet een normale relatie met eten eruit?

Een gezonde en normale relatie met eten is ontspannen eten, ongedwongen eten, moeiteloos gevarieerd en uitgebalanceerd eten, met plezier, zonder bijgedachten, frustratie en overeten.

 

Het is soms misschien moeilijk om voor te stellen wat 'normaal eten' precies inhoudt. Toch kent bijna iederereen wel een 'normale eter' in zijn of haar omgeving. Iemand die gewoon eet als hij honger heeft en stopt als hij vol zit/verzadigd is. Die niet obsessief met eten bezig is, aan eten denkt als hij geen honger heeft en zich geen erge zorgen maakt over zijn gewicht of lichaam. 

 

Veel mannen en vrouwen die al hun hele leven struggelen met eten, hebben geen idee hoe 'normaal eten' eruit ziet. Hoe het voelt om zich niet meer gespannen, zenuwachtig, machteloos of gefrustreerd te voelen rondom en met eten.

Wat is normaal eten? En is het mogelijk om na jarenlang lijnen, eetbuien en onrust over eten weer een normale eter te worden? Ja, dat kan zeker! Met inzichten & bewustwording wordt alles helder!

 

Eten als een diëter of lijner; Eten met ristricties.

Als jij het gevoel hebt dat je verre van een normale eter bent, dan is de kans groot dat je een lijner of diëter bent. Je eet met een dieetmentaliteit, je eet met ristricties. Wat betekent dat?

Iemand die eet als een lijner, dieter of eet met ristricties:

- laat wat en wanneer hij eet bepalen door eetregels, eetplannen of  niet persoonlijk op maat gemaakte voedingsschema’s.
-probeert bepaald soort voedsel te vermijden, verboden voedingsmiddelen.
-voelt niet (goed) aan wanneer hij honger heeft of vol (verzadigd) is/zit (luistert niet naar lichaamssignalen - maar laat het hoofd bepalen).
-deelt eten in, in goed en verkeerd voedsel,
-ontzegt zichzelf eten, ook als hij er wel zin in heeft of honger heeft
-wordt boos op zichzelf als hij iets ‘fouts’ eet (en straft zichzelf hiervoor).

-voelt zich schuldig, onzeker, onrustig, als een faler, wanneer het om eten gaat.

-kan niet of moeilijk stoppen met eten, heeft eetbuien (ervaart controleverlies).

 

De laatste zin springt eruit, want minder eten is juist wat je al zo lang wilt. Je wilt afvallen en dat is de reden dat je die (strenge) eetregels voor jezelf bedenkt en probeert op te volgen en toch lukt het maar steeds niet. Je voelt je steeds onzekerder, omdat je telkens 'faalt' in je voornemens en plannen.

 

Inmiddels heb je misschien ervaren dat te weinig eten, regels opstellen en die controle (vanuit je hoofd) willen uitvoeren, juist averechts werkt. Je eet vaak meer dan prettig voelt en door frustratie en tekorten (en een disbalans in/ontregeling van hormonen) ontstaan eetbuien. 

 

Eten als een 'normale' eter:

Een normale eter laat zich voor het overgrote deel leiden door de vraag: Heb ik honger? en zo ja, waar heb ik dan behoefte aan?

De 'normale 'eter:

-laat wat en wanneer hij eet bepalen door signalen van honger en verzadiging.
-vertrouwt erop dat zijn lichaam het aangeeft als het vol (verzadigd) is/zit.
-stopt met eten als hij genoeg heeft of als het niet meer smaakt.
-eet wat hij op dat moment het liefste wil eten, zonder schuldgevoel of moreel dilemma (er komt geen schaamte aan te pas).
-eet niet om een bepaald lichaamsgewicht te bereiken of te behouden
-houdt zich niet obsessief met eten bezig, maar is 'ontspannen' als het om eten draait.

-houdt zich niet met eten bezig als het niet nodig is.

 

Wat is 'normaal' eten:

Normaal eten betekent met honger aan tafel gaan en eten tot je voldaan bent. In staat zijn om voedsel te kiezen dat je echt lekker vindt en te eten tot je werkelijk genoeg hebt, en dus niet te stoppen omdat je zou móeten stoppen.

 

Normaal eten is een overwogen beslissing nemen over wat je eet, zodat je voedzaam eet, maar zonder hier zenuwachtig en restrictief mee om te gaan dat je plezierig en lekker eten misloopt.

 

Normaal eten bestaat voor de één uit drie maaltijd per dag, voor de ander uit vier of vijf, voor weer een ander uit allerlei hapjes door de dag heen. Het betekent dat je soms wat koekjes in de trommel laat zitten omdat je weet dat je er morgen weer van kan eten. Soms betekent het dat je er nog meer neemt omdat zo heerlijk smaken.

 

Normaal eten is je eetpatroon niet telkens te koppelen aan regels in je hoofd. Of aan emoties. Dit betekend niet dat een normale eten nooit eet door/bij emoties, maar een 'normale' eten schiet hierin niet door of heeft na het eten uit emoties, niet enorme schuldgevoelens of obsesieve gedachten over het gegeten voedsel.

 

Normaal eten is genieten van eten en eten zien als sociaal aspect.

Hierin bewuste keuzes in welke voeding je kiest, waarbij je weet wat voeding in je lijf doet en welke functie deze kan hebben, zonder hieraan te koppelen: dwang, drang, obsessie of onrust als gevolg.

Hierbij geldt ook dat je kan kiezen voor pizza, patat, hamburger etc. Hier bewust voor kiest, bijv. omdat je ervan gaat genieten.

 

Normaal eten betekent soms overeten en je vol en oncomfortabel voelen. Soms betekent het te weinig eten en spijt hebben dat je niet meer op hebt.

 

Normaal eten is erop vertrouwen dat je lichaam de balans zelf weer opzoekt.

 

Normaal eten vraagt wat tijd en aandacht, maar niet je volledige tijd en aandacht. Het verhoudt zich op een fijne manier tot de andere gebieden in je leven. Je bent bewust van keuzes di je maakt, maakt afwegingen, maar het is geen obsessie of weerhoudt je van geluksgevoelens.

 

Normaal eten is flexibel. Het varieert steeds opnieuw in reactie op je hongergevoel, je dagelijkse rooster, de aanwezigheid van eten en je gevoelens.

 

Klinkt dit niet ontzettend prettig? Zou er niet een last van je schouders afvallen als je op deze manier met eten om kon gaan? Geeft het geen rust? Hoeveel tijd en energie zou er in je leven vrijkomen als dit jouw realiteit was?

 

Tegelijkertijd is het mogelijk dat in jouw ogen dit verhaal te mooi klinkt om waar te zijn. Misschien denkt je: Dit is voor mij toch niet meer haalbaar. Misschien ben je er zelfs wel van overtuigd dat als 'jij' dit gaat doen, je alleen maar nog meer kilo’s aankomt. Dat is heel begrijpelijk.

Toch kun je het leren door middel van inzichten in fysiologische triggers en functies, emotionele triggers en bewustwording. Lijnen en diëten ondermijnen jouw vermogen om ontspannen en ongedwongen met eten om te gaan. Maar het goede nieuws is dat je het opnieuw kunt leren. Iedereen kan namelijk een 'normale eter' worden, ook jij! Je hebt hier alleen misschien begeleiding bij nodig, zodat je stapje voor stapje weer leert om 'normaal en ontspannen' te eten. 

 

Body Positivity

Helaas, maar waar;
 
- 80% van de vrouwen heeft een hekel aan haar lichaam en 90% is enorm onzeker over haar lijf.....
 
- 40-50% van de kinderen en jongeren haat hun lichaam.....
 
- Gemiddeld gaat een vrouw op haar 8e voor het eerst aan de lijn....
 
Dit heeft niets te maken met dat er iets verkeerd is aan onze lichamen!
 
Het heeft te maken met verkeerde voorlichting en onzekerheden die gecreeerd worden door media en maatschappij.

Lichamen komen in allerlei vormen en maten.

Laten we dat koesteren en vieren!

© 2010-2019. Dietistenpraktijk DDietist. All rights reserved, Dascha Willemsen:

Kwaliteitsgeregistreerd Dietist,   KP-nummer: 89912937389    Ingeschreven bij de Nederlandse Vereniging van Dietisten, Lidnr: 957147

De inhoud van deze website en informatie (benamingen van projecten, cursussen, formulieren, persoonlijke voedingsplannen en diensten) van Dietistenpraktijk DDietist zijn beschermd, deze mogen niet worden gekopieerd, verspreid of voor commerciele doeleinden worden gebruikt.