top of page
Holistic dietician dietist dansers models modellen dansers dance professional

Dansers & Modellen (professioneel en amateur).

Het belang van gezonde voeding, lichaamsbeeld en hoofd-lichaam connectie, wanneer je professioneel danst of model bent.

In de dans en model-wereld liggen wensen en druk hoog als het gaat om lichaamsmaten en uiterlijk. De wereld is competitief en daarom is er in de (professionele) artistieke wereld een verhoogde kans op het ontwikkelen van een eetstoornis, eet-verstoorde gedachten en gedragspatronen, voornamelijk bij adolescenten, die nog volop in ontwikkeling zijn rondom identiteit, zelfvertrouwen en levens-ervaringen.

Een langer durende disbalans tussen de opname van voedingsstoffen en het energieverbruik kan ernstige gezondheidsproblemen geven. Vooral jonge dansers en modellen die nog in de groei en ontwikkeling zijn (o.a. hormonaal) moeten zorgen voor voldoende energieopname.

Om te voorkomen dat prestaties verminderen en het lichaam lijdt onder de intensiteit van dansen of model zijn, is het belangrijk om begeleiding te krijgen op het holistische gezondheidsaspect.

Dansdocenten moeten zich ook als rolmodel opstellen en het belang van goede voeding uitdragen. Dansers of modellen die twijfelen of ze voldoende eten kunnen daarom het beste contact opnemen (holistisch) diëtiste voor persoonlijke begeleiding.

Voorbeeld-nutritionele-adviezen voor dansers;

Als ontbijt kunnen (professionele) dansers het beste iets eten waar koolhydraten, vetten en proteïnen in zitten, zoals een smoothie met volle yoghurt, bosbessen en pijnboompitten (of zaden), of eieren op een boterham.

Vetten spelen een belangrijke rol in de energie toevoer. Gezonde vetten kun je vinden in noten, zaden, avocado’s, olijfolie/avocado olie/lijnzaad olie, haring en zalm. Transvetten, die vooral in fastfood en koekjes zitten kunnen het beste worden verminderd/zo laag mogelijk worden gehouden in het voedingspatroon. 

 

Op dagen waarop een danser extra traint, moeten er meer koolhydraten gegeten worden. Denk hierbij aan fruit, brood, aardappelen, pasta en rijst. 

 

Wat dansers eten hangt ook af van het tijdstip van de dag én of er die dag een optreden is. Drie uur voor een dansvoorstelling kunnen dansers het beste een volledige maaltijd eten. Vanaf een uur voor de dansvoorstelling is het beter om geen vetten meer te eten, maar alleen koolhydraten en proteïnen. Het is dan prettiger als een maaltijd 'licht verteerbaar is' of 'licht aanvoelt in het lijf'.

 

Een half uur voor de dansvoorstelling kunnen dansers het beste alleen nog maar een smoothie of kleine snack eten. Bijvoorbeeld: (bio) magere (of volle) yoghurt met frambozen of ontbijtgranen met (bio)(plantaardige)melk. Gedurende en na de dansvoorstelling is het belangrijk om voldoende water te drinken.

Na de dansvoorstelling is het belangrijk om weer proteïnen en koolhydraten binnen te krijgen om de voorraad glucose in het lichaam aan te vullen en spierweefsel te herstellen. Twee uur na de dansvoorstelling kan er weer een volledige maaltijd gegeten worden.

 

Als dit na een late avondvoorstelling niet meer mogelijk is, is het noodzaak op zijn minst een gezonde ‘snack’ te eten voor het slapen gaan, zoals muesli met yoghurt, rijstwafels met notenboter of een boterham met hummus.

Bovenstaande adviezen zijn sterk afhankelijk van o.a. persoonlijke lichaamsmaten, medische situatie, metabolisme, ziektebeelden (bijv. darmklachten), lichaamssamenstelling en dansstijl.

Ben je danser of model en heb je bepaalde ziektebeelden naast professioneel dansen of model zijn, of heb je complexe vraagstukken, waarbij je holistische adviezen wilt? 

 

Wil je een persoonlijk advies? Maak dan een afspraak voor een kennismakingsgesprek en eventueel een intake/behandeltraject.

Dansers en Modellen

dansers en modellen holistic dietician dietist
dansers en modellen holistic dietician dietist
dansers en modellen holistic dietician dietist
dansers en modellen holistic dietician dietist
dansers en modellen holistic dietician dietist
dansers en modellen holistic dietician dietist

Consultations in English and Dutch
Virtual, Digital consultations, Worldwide..

bottom of page